Än en gång öppnade kronprinsessan modeveckan digitalt.
Och Victorias budskap var klart.
Ledorden var hållbarhet och mångfald.
[/caption]
I augusti förra året skulle den digitala modeveckan vara ett undantag – nu är det vår vardag. Kronprinsessan Victoria, 43, var allvarlig och saklig. Mångfalden måste bli mera synlig. Samtidigt höjde hon de svenska modeföretagen för sin syn på hållbarhet.
[/caption]
Så fick vi vara med om ännu en öppningsceremoni digitalt.
Victoria var elegant klädd i svart polotröja från Filippa K med stora glittrande örhängen ifrån Ingy Stockholm och ett rejält tilltaget halsband från H&M. Blicken gick rakt igenom skärmen och det kändes som om hon var i samma rum.
LÄS MER: Drottning Silvia i storbråk om pengar med Patrik Sjöberg
Inledningsvis tog hon upp den rådande situationen. Det är nu den andra digitala modeveckan någonsin i Stockholm men långt ifrån den sista.
– Det tar tid att vänja sig. Vi är alla inne i en pågående läroprocess, men ändå, det är så här vi gör i dag. Normen har förändrats eftersom det är nödvändigt, säger hon i början av talet.
LÄS MER: Så skyddar sig norska kungaparet i pandemin
Sedan lyfter hon fram den svenska modeindustrin som ligger i framkant när det gäller hållbarhet och miljövänlighet.
– I den svenska modeindustrin är det i dag normalt att ha en strategi för miljö och hållbarhet. Att kunna svara på frågor om tillverkningens villkor är norm, säger kronprinsessan och fortsätter med en uppmaning:
– Och snart, hoppas jag, att också en verkligt inkluderande affärsmodell kommer vara norm.
LÄS MER: Höggravida prinsessan Sofia på viktigt uppdrag
Förutom hållbarhet ligger mångfalden kronprinsessan varmt om hjärtat. Hon efterlyser en modeindustri där människor från olika bakgrunder kan synas på catwalken och i kampanjer men även i ledarskapspositioner.
– Jag vet att många som lyssnar i dag jobbar hårt för att uppnå detta, genom att bryta ny mark och utmana gamla normer i allt från rekrytering till marknadsföring. Som stolt bärare av svenskt mode följer jag den utvecklingen med stort intresse.
LÄS MER: Så firade kronprinsessan Mary födelsedagen
Inkludering och mångfald driver innovation och med det ligger de svenska företagen långt före andra länder.
– Det är min förhoppning att svensk modeindustri kan inspirera och vara en förebild för andra på även detta område. För mångfald är inte en modetrend. Det är vad vi är. Vi är mångsidiga och det är så vi borde göra saker nu, i modevärlden och utanför.
Stockholm Fashion Week pågår den 9 till 11 februari. Under veckan visas ett antal förinspelade visningar samt interaktiva intervjuer med olika designers.
LÄS MER: Prins Daniel går före många i vaccinkön
LÄS MER: Därför valde kungaparet att bryta isoleringen
LÄS MER: Prinsessan Madeleine indragen i smutsig vaccintvist