Medieprofilen Ebba Kleberg von Sydow medverkar i SVT:s ”På spåret”.
Nu totalsågas hon av DN:s krönikör Johan Croneman.
– Om hon är journalist så vill jag inte längre kalla mig det, skriver han.
[/caption]
Influencern Ebba Kleberg von Sydow, 43, har länge profilerat sig som ”journalist” och ”hovexpert” – frågan är bara om någon annan än hon själv kan skriva under på det?
[/caption]
Nu verkar hon ha genomskådats av Johan Croneman, 69, en av landets mest lästa krönikörer, som ifrågasätter hur SVT kan ge henne tv-tid inför miljontals tittare i ”På spåret”.
LÄS MER: Anna Kinberg Batra och maken bryter upp – tråkiga beskedet
Ebba Kleberg von Sydow har i många år uttalat sig svävande om kungafamiljen i olika medier.
Hon leder bland annat Sveriges Radios podcast ”Monarkerna” om kungliga ämnen med Titti Schultz, 52, annars programledare i P4.
Duon syns i tv-soffor där de skrattar och exempelvis gissar på vilket kön och namn som prinsessan Sofias, 39, kommande baby ska få.
LÄS MER: Victorias kamp mot våra sjukdomen – nya bilden avslöjar
När Ebba Kleberg von Sydow inte syns eller hörs i de statsfinansierade medierna, tjänar hon miljontals kronor på att göra sponsrade produktplaceringar i sina sociala medier.
Här marknadsförs allt i en salig röra – inlägg efter inlägg består av köpt innehåll.
Inte sällan är det Ebba själv, likt en reklamdocka, som poserar i olika klänningar, skor och allt annat hon kan tjäna stålar på.
LÄS MER: Kronprins Haakon slänger ut Marius efter fräcka stölden
Den ogenerade marknadsföringen har lönat sig och vid det senaste bokslutet 2023 omsatte Ebba von Sydow AB hela 17 miljoner kronor.
Att Ebba Kleberg von Sydow, vid sidan av sina reklaminlägg, ser sig som en ”journalist” irriterar DN:s Johan Croneman.
– Ebba Kleberg von Sydow kränger joggningskläder, smycken etcetera och kallar sig givetvis också både ”entreprenör” och ”influencer” – om hon är journalist så vill jag inte längre kalla mig det, skriver han i en svavelosande krönika.
LÄS MER: Madeleines och Chris härliga glädjebomb – hovet bekräftar
Johan Croneman riktar skarp kritik mot att ledningen på SVT låter Ebba Kleberg von Sydow synas på bästa sändningstid.
– När Ebba Kleberg von Sydow visar sig i SVT är det som logotyp för sig själv, sina kunder, sin verksamhet. Vad är det för public service? Hur går det ihop med SVT:s reklamregler? Den 28 oktober, samma vecka som ”På spåret” sändes, gjorde hon reklam för glasögon på Instagram, betalt samarbete med stor optikerkedja, skriver han och fortsätter:
– Och det rullar på dag efter dag, vecka efter vecka. Stora klädmärken, dammsugare (tillsammans med ett av sina barn). Och mycket annat, bara under oktober. Karantän? Pyttsan.
LÄS MER: Prinsessan Christinas okände son träder fram – avslöjar allt i tv
SVT har inte svarat på kritiken och Ebba von Kleberg Sydow har heller inte kommenterat sågningen.
Frågan som Johan Croneman ställer i DN är naturligtvis relevant:
– Vad går gränsen för vad de får kränga i ”På spåret”?
LÄS MER: Vilda raseriet mot kungaparets lyxresa med familjen: ”Så fult!”
LÄS MER: Grete Qviberg nära döden – kungens väninna drabbad av stroke
LÄS MER: Chris O’Neills hårda ord mot Madeleine – kvinna slår larm