Prinsessan Madeleine anmäld – riskerar fällas för utspelet

Prinsessan Madeleine vill bli skönhetsdrottning. 
Men lanseringen av de egna produkterna kunde inte ha gått sämre. 
Nu anmäls kungligheten. 

[/caption]

Av: Gittan Larsson | Bilder: TT | Publicerad: 2025-03-26

Prinsessan Madeleine, 42, tar steget in i skönhetsbranschen med lanseringen av ett eget hudvårdsmärke vid namn ”Minlen”.

[/caption]

Men kunglighetens beslut att samarbeta med Weleda – ett bolag som kopplas till antroposofisk medicin – har fått skarp kritik.

LÄS MER: Prins Daniel pekas ut i storbråk på Estelles skola

Prinsessan Madeleine anmäld – riskerar fällas för utspelet
Nu anmäls prinsessan Madeleine. Bild: Christine Olsson / TT / Kod 10430

Dan Larhammar, 68, är professor i molekylär cellbiologi och har i sitt arbete granskat Weleda.

– Antroposofi är tron på övernaturliga väsen och myter om en mystisk livskraft som inte har någon vetenskaplig grund över huvud taget, säger han till TV4 och fortsätter:

– Weleda är ett företag som säljer bluffprodukter. De har en stor repertoar av homeopatiska produkter och det är substanser som är så utspädda att det inte är någonting kvar av dem. De här säljs med den underförstådda avsikten att de ska användas för att lindra och bota sjukdomar.

LÄS MER: Kungens nya beslut kring Victorias äktenskap med prins Daniel

Prinsessan Madeleine anmäld – riskerar fällas för utspelet
Ett av prinsessan Madeleines inlägg på Instagram. Reklam eller inte?




Nu kommer nästa smäll för prinsessan Madeleine.

Lanseringen har väckt juridiska frågor då prinsessan inte inkluderade någon reklammärkning i sitt inlägg.

Flera anmälningar har lämnats in till både reklamombudsmannen och Konsumentverket.

LÄS MER: Chockbilden på Madeleines yngsta dotter – väcker reaktioner

Prinsessan Madeleine anmäld – riskerar fällas för utspelet
Prinsessan Madeleines lansering kunde fått en bättre start. Bild: Pontus Höök/TT

Enligt juristen Karin Crafoord från Groth & Co kan detta potentiellt strida mot marknadsföringslagen eftersom inlägget sannolikt uppfattas som marknadsföring av hennes många följare.

– Det går inte att bortse från att det är ett samarbete som på något sätt som lanseras på sociala medier och på ett konto med många följare, som förmodligen kommer att uppfatta det som någon form av marknadsföring, säger hon till TV4.

Kungahuset anser dock inte att det rör sig om reklam.

LÄS MER: Misstankarna om Carl Philip och barnflickorna – allt bekräftas

Prinsessan Madeleine anmäld – riskerar fällas för utspelet
Hovets informationschef Margareta Thorgren kallar Madeleines inlägg för ”information”. Bild: Erik Simander/TT

Hovets informationschef Margareta Thorgren, 61, är av åsikten att de aktuella inlägget inte ska betraktas som marknadsföring – utan snarare som information.

– Prinsessan Madeleine kommer att använda andra sociala mediekanaler gällande sin företagsverksamhet och självklart följa lag och ordning, skriver hon i ett mail till TV4 och fortsätter:

– Syftet med inlägget i måndags var att informera om en kommande ny verksamhet, inte att göra marknadsföring. Om det har uppfattats så kommer det i fortsättningen inte att upprepas.

LÄS MER: Drottningens skönhetsingrepp – hovet bekräftar operationen
LÄS MER: Antikrundan-profilen hoppar av och ryter ifrån: ”Rent skräp!”
LÄS MER: Prinsessan Estelle chockade inne på H&M – oväntade beteendet

[/caption]


Senaste nyheter

Mer om Kungafamiljen