
Han är en av Sveriges mest bevakade män.
Ändå väljer prins Daniel att gå sin egen väg – trots regler och
oskrivna kungliga traditioner.
Nu väcker prinsens agerande frågor som hovet knappast kan blunda
för.
[/caption]
Kungafamiljen har ett tydligt uppdrag – de ska representera Sverige.
[/caption]
De är med andra ord offentliga personer, vars liv och arbete finansieras av de svenska skattebetalarna.
LÄS MER: Avslöjat: Victoria lämnar prins Daniel – tar mystisk paus i flera veckor
Just därför är det avgörande att de är ytterst restriktiva med att blanda in privata varumärken i sina framträdanden. Att kungliga symboler och representation blandas ihop med reklam riskerar att urholka förtroendet för hela monarkin.
Det finns en oskriven regel: reklam hör inte hemma i det kungliga vardagslivet.
När exempelvis kungen, 79, drottning Silvia, 81, eller kronprinsessan Victoria, 48, visar sig i officiella sammanhang förväntas de vara neutrala.
Varumärken, logotyper och kommersiella intressen ska inte synas. Att ens ge sken av att man favoriserar ett märke framför ett annat kan uppfattas som stötande.
LÄS MER: Victoria och Daniel lever separat – ett gemensamt beslut
Allmänheten är vidare känslig. När kungligheterna förknippas med produkter eller bolag uppstår lätt misstankar om dold reklam.
Om kungligheterna exempelvis skulle välja att gå omkring i kepsar med Hemköps namn och logotype, så skulle det väcka debatt.
Samtidigt är det tydligt att medier som SVT har hårda public service-regler för att undvika att framstå som en reklampelare.
Detta gör att logotyper stundtals suddas bort från kungafamiljens kläder – för att skydda både kanalen och de kungliga från kritik.
Just därför väcker det stor uppmärksamhet när en medlem i kungafamiljen bryter mot den oskrivna regeln.
Och här sticker prins Daniel, 51, ut.
LÄS MER: Kronprins Haakon lämnar Mette-Marit efter krisen i familjen
Trots vetskapen om förväntningarna fortsätter han att vägra anpassa sig – då han gång på gång syns med stora logotyper på sina kläder, framför allt sina älskade kepsar.
När prins Daniel representerar kungafamiljen i officiella sammanhang är han för det mesta korrekt klädd i kostym.
Men privat och i mer avslappnade kungliga sammanhang är stilen en helt annan.
Då dyker prinsen ofta upp i avslappnade sportkläder och framför allt – keps. Genom åren har det blivit uppenbart att han samlat på sig ett rejält lager huvudbonader, där logotyperna ofta står i centrum.
LÄS MER: Nya beskedet om Silvias sjukdom – stora förändringen
För Daniel är kepsen en slags signatur.
Där många andra kungligheter väljer diskreta accessoarer, står prinsen ut genom att gång på gång bära varumärken i pannan.
Det kan ses som en modern och folklig detalj – men det är samtidigt precis det som väcker kritik. Ska en representant för kungahuset verkligen marknadsföra olika varumärken i officiella sammanhang?
Under Victoriaveckan, som bland annat innehåller den traditionsenliga Victoriagolfen, var det dags igen.
LÄS MER: Kungen rasande efter kyssbilden – prins Daniel avslöjad på krogen
Golfturneringen filmades och sändes i SVT, vilket innebär att särskilda regler gäller för reklam och varumärken.
Trots det bar prins Daniel en keps från märket Local Rule, med tydliga initialer ”LR”.
I sändningen syntes loggan klart och tydligt – till skillnad från året innan, då SVT valde att blurra bort varumärket.
SVT har tidigare förklarat sin policy, bland annat i samband med att prins Oscar, 9, bar en Adidas-tröja i Carina Bergfeldts, 45, kritiserade och inställsamma intervju 2023.
LÄS MER: Nya bilderna på Sofia stoppas av hovet – döljer allt!
Då förklarade kanalen sitt beslut för Svensk Dam att inte blurra loggan med orden:
”SVT:s programledare kan inte bära tröjor/kepsar/kläder/skor med logga, men t ex vid intervjuer med fotbolls-/ishockeyspelare i samband med match/träning så blurras dessa loggor inte. Prins Oscar gjorde bara ett mycket snabbt besök i Carina Bergfeldts intervju med prins Daniel och eftersom prinsen inte var något som återkom i intervjun valde redaktionen att inte blurra dessa loggor.”
Men i prins Daniels fall blir det mer känsligt.
Att varumärken han tidigare burit har dolts antyder att det faktiskt strider mot SVT:s riktlinjer. I år gjorde man ett undantag – men prins Daniel själv tycks inte vilja ge upp sin favoritkeps.
LÄS MER: Prins Daniel byter bostad – flyttar ut från hemmet direkt
Hovets egna bilder gör saken ännu tydligare.
När man på söndagen publicerade ett bildspel från familjens privata sommar på Öland syntes Daniel på nytt med samma keps – och med samma tydliga logga.
Bilden visar inte bara prinsens passion för sportkläder – den skickar också signalen att Daniel inte ser något problem med att vara reklampelare.
LÄS MER: Madeleines osanning avslöjad – Weleda utnyttjar kungliga titeln
Kritiker menar att det är en balansgång som kan bli farlig.
En medlem i kungafamiljen som inte anpassar sig till de regler som gäller riskerar att försvaga institutionens trovärdighet.
För även om det rör sig om en liten detalj, kan kepsen bli symbolen för något mycket större: en prins som sätter sin egen stil före de kungliga spelreglerna.
Det är alltså inte bara en keps. Det är ett kungligt statement – som tydligt visar att prins Daniel vägrar anpassa sig.
LÄS MER:
Siw Malmkvist drabbad av stroke – berättar om
chocken
LÄS MER:
Prinsessan Estelles nya bilder på nätet – väcker starka
reaktioner
LÄS MER:
Prins Daniel i tårar efter Victorias besked – ingen
återvändo
