Avslöjat: Madeleine indragen i storbråk med 32-årig kvinna

Kritiken mot prinsessan Madeleine växer.
Nu avslöjas att hon förbjöd media från att bevaka lanseringen av sina kritiserade krämer.
Den kända journalisten Annie Croona, 32, är rasande över kunglighetens beslut. 

[/caption]

Av: Jennifer Erixon | Bilder: TT | Publicerad: 2025-09-14

Prinsessan Madeleines, 43, satsning på sitt eget hudvårdsmärke i samarbete med Weleda har utvecklats till en mardröm.

[/caption]

Redan från start har lanseringen omgärdats av massiv kritik från både forskare, läkare, politiker och debattörer.

LÄS MER: Prins Daniel byter bostad – flyttar ut från hemmet direkt

Avslöjat: Madeleine indragen i storbråk med 32-årig kvinna
Madeleine befinner sig i en kritikstorm. Här syns hon med maken Chris när hennes krämer lanserades i Düsseldorf. Bild: Jessica Gow/TT

Produkterna riktas bland annat mot spädbarn, något som läkare varnat kan vara både onödigt och direkt riskfyllt.

Professor Agnes Wold, 70, kallar informationen för rent vilseledande och menar att Madeleines kräm för bebisar kan ge hälsoproblem.

– Jag skulle inte använda den ens om det var gratis, säger hon i Expressen.

Även marknadsföringens upplägg har fått hård kritik.

Trots att både hovet och Madeleine gång på gång försäkrat att hennes kungliga titel inte skulle användas i kommersiella sammanhang, har det skett vid åtskilliga tillfällen.

Resultatet har blivit att både prinsessan och kungahuset framstår som oärliga – och att hennes kungliga status ger ett slags legitimitet åt det så kritiserade projektet.

LÄS MER: Misstankarna om Carl Philip och barnflickorna – allt bekräftas

Avslöjat: Madeleine indragen i storbråk med 32-årig kvinna
Agnes Wold, läkare och professor, varar för prinsessan Madeleines hudvårdsprodukter. Bild: Adam Ihse/TT




Att en kunglighet lånar ut både sitt namn och sin kungliga titel till ett kontroversiellt bolag som Weleda, för att tjäna pengar privat, är närmast unikt.

Kungafamiljen ska vara oberoende och inte kopplas samman med kommersiella intressen, en praxis man nu helt frångått.

Själv har Madeleine viftat bort kritiken i en reklamliknande artikel publicerad i Dagens Industri.

– Jag tyckte det var förvånande att jag som kvinna och mamma nu tar steget in i entreprenörsvärlden inte sågs mer positivt, sa hon bland annat.

Allt fler börjar nu ifrågasätta om Madeleine verkligen förstår vilket ansvar hennes roll kräver, särskilt när det gäller produkter riktade mot spädbarn.

Missnöjet har dessutom spridit sig i sociala medier där kritiska röster pekar på att det kungliga skimret inte längre fungerar som en sköld.

Tvärtom uppfattas det som om Madeleine, genom sitt agerande, utnyttjar sin kungliga status för sko sig själv med hjälp av kontroversiella Weleda, ett antroposofiskt bolag.

LÄS MER: Avslöjat: Hemliga sonen som bor med Silvia på Drottningholms slott

Avslöjat: Madeleine indragen i storbråk med 32-årig kvinna
Prinsessan Madeleine har viftat bort kritiken i en reklamliknande artikel i Dagens Industri. Bild: Jonas Ekströmer/TT

När Madeleine lanserade sina nya produkter i Lykos butik i Stockholm under lördagen kom nästa bakslag.

Flera medier beskriver PR-jippot som ett pinsamt fiasko. Trots den stora uppmärksamheten dök få upp i butiken, något som tyder på att svenskarna redan vänt Madeleine ryggen.

Bilderna på prinsessan under det misslyckade eventet kan ni se i den här spännande artikeln! 

Och nu kommer nästa skandal då det avslöjas att journalister och fotografer förbjöds från att bevaka premiären.

TT fick exempelvis nöja sig med att ta bilder på Madeleine genom butikens fönster – själv vägrade prinsessan att tala med media och att ställa upp för fotografer.

LÄS MER: Prinsessan Madeleine lämnar Chris mitt i familjekrisen – tar farväl!

Avslöjat: Madeleine indragen i storbråk med 32-årig kvinna
Prinsessan Madeleine vägrade släppa in media under sin lansering på Lyko i Stockholm. Bild: Pontus Lundahl/TT

Beslutet har väckt stor vrede hos journalisten Annie Croona, 32, politisk redaktör på Dagens ETC.

I en hård krönika med rubriken ”Ingen får ifrågasätta att prinsessan säljer hudkrämer till barn” riktar hon svidande kritik mot prinsessans beteende.

– Till en början bjöds journalister in att delta och undertecknad bad om att få bli registrerad – jag ville se hur många som kom och vilken ålder de är i. Och helst ställa ett par frågor så klart, inte minst eftersom jag skriver en bok om de skenande idealen och en utseendehets som kryper allt längre ner i åldrarna, skriver Annie Croona och fortsätter:

– Men när svaret kommer får jag veta att Lyko har ångrat sig: journalister är inte längre välkomna. De skriver att de mot bakgrund av ett växande intresse från media har beslutat att göra evenemanget exklusivt för ”familjer och fans”, och fortsätter: ”Madeleine Bernadotte ser mycket fram emot att äntligen få träffa dem personligen och direkt kunna ta del av deras värdefulla reaktioner och tankar kring produkterna”.

LÄS MER: Victoria och Daniel lever separat – ett gemensamt beslut

Avslöjat: Madeleine indragen i storbråk med 32-årig kvinna
Prinsessan Madeleines och maken Chris O’Neills kritiserade satsning på skönhet har lämnat en besk eftersmak. Bilder: TT

Lyko hävdar att eventet ”aldrig varit avsett att ha ett medialt fokus”.

– Det är såklart inte sant: alla som lanserar ett varumärke vill ha medias uppmärksamhet. Sanningen är att Minlen inte vill ha fel uppmärksamhet, alltså kritik. Influencers är antagligen varmt välkomna till evenemanget: positiv publicitet tackar man knappast nej till, konstaterar Annie Croona.

Att stoppa kritiska frågor från medier är dock inget nytt grepp av Madeleine.

Inför ett Minlen-evenemang på Ulriksdals slott tidigare i år fick de få inbjudna journalisterna en lång lista med strikta förhållningsregler om vad de fick och inte fick skriva.

Naturligtvis helt absurt i en demokrati som Sverige.

– Det är absolut olämpligt och förvånande. Prinsessan är en representant för kungahuset och det här smetar av sig på kungen, kronprinsessan och kungahuset, sa journalisten och yttrandefrihetsexperten Nils Funcke, 72 till Aftonbladet.

LÄS MER: Sanningen om Silvias okända peruker – hovet tiger om håret

Avslöjat: Madeleine indragen i storbråk med 32-årig kvinna
Prinsessan Madeleines agerande har blivit en belastning för kungen. Bilder: TT

Madeleines agerande mot pressen är anmärkningsvärt och blottar hur skadligt hennes beteende är.

Prinsessan lanserar produkter som enligt läkare kan vara hälsofarliga för barn, använder sin kungliga titel i marknadsföringen – och när kritiken väl kommer stänger hon dörren för journalister.

Strategin må skydda henne från obekväma frågor för stunden, men den undergräver förtroendet för både henne själv och kungahuset.

En medlem av kungafamiljen kan inte driva kommersiella projekt på det här sättet och samtidigt undvika granskning.

Det är en farlig väg som på allvar riskerar att skada monarkin ordentligt.

LÄS MER: Prins Daniel i tårar efter Victorias besked – ingen återvändo
LÄS MER: Donald Trump pekas ut i kungliga sexskandalen – nya bevisen
LÄS MER: Skarpa kritiken mot kungen – nya hunden väcker ilska!

[/caption]


Senaste nyheter

Mer om Kungafamiljen