Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken

Prinsessan Madeleine vägrar lyssna på kritiken.
Ansedda professorer har gång på gång varnat henne för samarbetet med Weleda.
Samma dag som hon på nytt får skarp kritik inleder kungligheten lanseringen av sina hudvårdsprodukter. 

[/caption]

Av: Gittan Larsson | Bilder: TT | Publicerad: 2025-09-01

Kritikstormen mot prinsessan Madeleine, 43, vill inte lägga sig.

[/caption]

När hon tidigare i år presenterade sitt samarbete med hudvårdsjätten Weleda kom reaktionerna snabbt och hårt.

LÄS MER: Victoria och Daniel lever separat – ett gemensamt beslut

Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken
Prinsessan Madeleine och Weledas vd Tina Müller vill tjäna pengar tillsammans. Bild: Jessica Gow/TT

Kritikerna menade att det var direkt olämpligt för en kunglighet att kopplas till ett bolag som anklagas för att sakna vetenskaplig förankring.

Flera röster ifrågasatte varför en medlem av kungafamiljen, som oblygt tar del av kungahusets privilegier, aktivt väljer att fronta produkter som är kontroversiella inom medicinska kretsar.

Många ansåg att Madeleine dessutom sätter sitt eget affärsintresse framför det förtroende som monarkin bygger på.

LÄS MER: Kronprins Haakon lämnar Mette-Marit efter krisen i familjen

Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken
Prinsessan Madeleine vill inte lyssna på kritiken. Bild: TT




Att prinsessan dessutom lanserade sitt varumärke tillsammans med det kontroversiella schweiziska företaget gjorde att kritiken växte.

Debattörer påpekade att kunglig glans nu används för att legitimera alternativmedicinska preparat – något som riskerar att undergräva kungahusets trovärdighet.

Det som från början framstod som en till synes harmlös hudvårdslansering har därmed utvecklats till en infekterad debatt.

LÄS MER: Nya beskedet om Silvias sjukdom – stora förändringen

Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken
Prinsessan Madeleine har involverat sin make Chris i det kritiserade samarbetet med Weleda. Bilder: TT

På sociala medier har åsikterna gått isär.

Vissa försvarar Madeleine och menar att hon har rätt att engagera sig i affärsprojekt, medan andra menar att hennes kungliga status gör att hon måste agera med extra försiktighet.

Flera medicinska experter har under året trätt fram och uttryckt sin oro.

Att kungahuset indirekt förknippas med företag som säljer homeopatiska produkter har väckt frågor om monarkin på sikt riskerar att skada sitt anseende.

Diskussionen har även nått internationella medier, som rapporterat om prinsessans satsning.

LÄS MER: Prinsessan Estelles nya bilder på nätet – väcker starka reaktioner

Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken
Professor Dan Larhammar, här med kronprinsessan Victoria, riktar svidande kritik mot Madeleines samarbete med Weleda. Bild: Anders Bjurö/TT

Och nu fortsätter stormen.

Professorn i filosofi Sven Ove Hansson, 73, och professorn i molekylär cellbiologi Dan Larhammar, 69, skriver i en replik, som publicerades av Svensk Dam i dag, att de står fast vid sin skarpa kritik.

– Weleda säljer homeopatiska produkter och rekommenderar deras användning på barn. Det rör sig om preparat som är så utspädda att det inte finns något kvar av den substans som påstås ha effekt. Den internationella medicinska vetenskapen avråder därför från användningen av homeopatiska produkter.

LÄS MER: Prins Daniel byter bostad – flyttar ut från hemmet direkt

Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken
Prinsessan Madeleine slår tillbaka mot forskarnas kritik. Bild: Jessica Gow/TT

De båda professorerna riktar också skarp kritik mot att Weleda använder fänkål i produkter som säljs till barn och ammande kvinnor.

– Fänkål innehåller estragol, ett ämne som anses medföra en cancerrisk för barn, skriver de och fortsätter:

– Tyvärr har Weleda här valt att prioritera affärsintresset framför omsorgen om barns hälsa.

LÄS MER: Siw Malmkvist drabbad av stroke – berättar om chocken

Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken
Trots kritiken fortsätter prinsessan Madeleine lansera sina produkter för barn. Bild: TT

Samma dag som repliken publicerades – måndagen den 1 september – valde prinsessan Madeleine att lansera sina ifrågasatta produkter i en ny reklamfilm på sitt hudvårdsvarumärkes Instagram-konto.

I klippet, riktat till konsumenter i Tyskland och Schweiz, talar Madeleine direkt in i kameran:

– Jag är Madeleine, en mamma och co-founder av MinLen. Barns hud är känslig och förtjänar den bästa omvårdnaden. Som en mamma vet jag hur viktigt det är att hitta produkter som du verkligen kan lita på för de unga när de växer, säger prinsessan och fortsätter:

– Att utveckla dessa produkter med Weleda, en pionjär i naturlig hudvård, har varit en så meningsfull resa. Jag är verkligen exalterad att vi nu kan dela den här linjen med familjer i Tyskland och Schweiz.

LÄS MER: Nya bilderna på Sofia stoppas av hovet – döljer allt!

Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken
På Instagram hyllar prinsessan Madeleine nu det kontroversiella bolaget Weleda. Bild: Instagram

Tajmingen kan upplevas som både olämplig och olycklig. Det kan till och med uppfattas som ett fräckt utspel av en svensk kunglighet.

Att samma dag som hård kritik publiceras, sjösätta en reklamfilm riskerar att uppfattas som trotsigt – nästan som en markering mot forskarvärlden.

Det kan i sin tur spä på konflikten och hålla liv i debatten längre än nödvändigt.

LÄS MER: Chris O’Neills märkliga avslöjande om mamma Eva: ”Småkrämpor!”

Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken
Chris O’Neill försvarar hustrun Madeleines kontroversiella samarbete med Weleda. Även han är inblandad i affärerna. Bilder: TT, Stoppa Pressarna

För kungahuset innebär situationen en känslig balansgång.

Madeleine framstår alltmer som en självständig affärskvinna, men hennes val påverkar också det gemensamma varumärket för hela familjen.

När drottning Silvia, 81, och kronprinsessan Victoria, 48, fokuserar på välgörenhet och FN-arbete sticker Madeleines kommersiella engagemang ut i kontrast.

LÄS MER: Trista beskedet till drottning Silvia – hela tillvaron hotad

Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken
Prinsessan Madeleines agerande kan få konsekvenser för det svenska kungahuset. Bild: Mikael Fritzon/TT

Prinsessan Madeleines ställningstagande är tydligt – hon väljer att fortsätta sitt samarbete med Weleda trots tungt vägande kritik från ansedda experter.

– Vi visste att det skulle väcka debatt, jag var förberedd. Men jag blev ändå chockad över mängden kritik som riktades mot mig, säger hon i en intervju med Dagens Industri och fortsätter att vifta bort professorernas kritik:

– Kritiken mot Weleda på den punkten från svensk press har inte förekommit internationellt. Det är intressant att notera, eller hur? Den var ogrundad, missriktad och bemöttes väldigt bra av Tinas (Weledas vd, reds. anm.) svar till DN.

LÄS MER: Unika bilderna från Victorias härliga semester med Daniel

Madeleines fräcka filmklipp – efter massiva kritiken
Prinsessan Madeleine bortser från de svenska forskarnas åsikter. Bild: Johan Nilsson/TT

Men Madeleines val är riskabelt.

När högst respekterade professorer varnar för att företaget sätter affärsintressen före barns hälsa blir varje reklamfilm och varje uttalande en potentiell symbolfråga för monarkin.

I och med filmen kan det lätt uppfattas som att prinsessan tar ställning för produkter som den vetenskapliga världen avfärdar.

I en tid när kungahuset är beroende av allmänhetens förtroende riskerar därför Madeleines affärssatsning bli en allvarlig belastning.

Hennes engagemang med Weleda har redan naggat både hennes kungliga varumärke och monarkin i kanten.

Frågan är hur länge det kommer fortsätta?

LÄS MER: Så lyxigt bor Madeleine och Chris – allt om exklusiva våningen
LÄS MER: Victorias fina stöd till Mette-Marit under Marius-skandalen
LÄS MER: Prins Daniel i tårar efter Victorias besked – ingen återvändo

[/caption]


Senaste nyheter

Mer om Kungafamiljen