
Prinsessan Madeleine vägrar lyssna på kritiken.
Ansedda professorer har gång på gång varnat henne för samarbetet
med Weleda.
Samma dag som hon på nytt får skarp kritik inleder kungligheten
lanseringen av sina hudvårdsprodukter.
[/caption]
Kritikstormen mot prinsessan Madeleine, 43, vill inte lägga sig.
[/caption]
När hon tidigare i år presenterade sitt samarbete med hudvårdsjätten Weleda kom reaktionerna snabbt och hårt.
LÄS MER: Victoria och Daniel lever separat – ett gemensamt beslut
Kritikerna menade att det var direkt olämpligt för en kunglighet att kopplas till ett bolag som anklagas för att sakna vetenskaplig förankring.
Flera röster ifrågasatte varför en medlem av kungafamiljen, som oblygt tar del av kungahusets privilegier, aktivt väljer att fronta produkter som är kontroversiella inom medicinska kretsar.
Många ansåg att Madeleine dessutom sätter sitt eget affärsintresse framför det förtroende som monarkin bygger på.
LÄS MER: Kronprins Haakon lämnar Mette-Marit efter krisen i familjen
Att prinsessan dessutom lanserade sitt varumärke tillsammans med det kontroversiella schweiziska företaget gjorde att kritiken växte.
Debattörer påpekade att kunglig glans nu används för att legitimera alternativmedicinska preparat – något som riskerar att undergräva kungahusets trovärdighet.
Det som från början framstod som en till synes harmlös hudvårdslansering har därmed utvecklats till en infekterad debatt.
LÄS MER: Nya beskedet om Silvias sjukdom – stora förändringen
På sociala medier har åsikterna gått isär.
Vissa försvarar Madeleine och menar att hon har rätt att engagera sig i affärsprojekt, medan andra menar att hennes kungliga status gör att hon måste agera med extra försiktighet.
Flera medicinska experter har under året trätt fram och uttryckt sin oro.
Att kungahuset indirekt förknippas med företag som säljer homeopatiska produkter har väckt frågor om monarkin på sikt riskerar att skada sitt anseende.
Diskussionen har även nått internationella medier, som rapporterat om prinsessans satsning.
LÄS MER: Prinsessan Estelles nya bilder på nätet – väcker starka reaktioner
Och nu fortsätter stormen.
Professorn i filosofi Sven Ove Hansson, 73, och professorn i molekylär cellbiologi Dan Larhammar, 69, skriver i en replik, som publicerades av Svensk Dam i dag, att de står fast vid sin skarpa kritik.
– Weleda säljer homeopatiska produkter och rekommenderar deras användning på barn. Det rör sig om preparat som är så utspädda att det inte finns något kvar av den substans som påstås ha effekt. Den internationella medicinska vetenskapen avråder därför från användningen av homeopatiska produkter.
LÄS MER: Prins Daniel byter bostad – flyttar ut från hemmet direkt
De båda professorerna riktar också skarp kritik mot att Weleda använder fänkål i produkter som säljs till barn och ammande kvinnor.
– Fänkål innehåller estragol, ett ämne som anses medföra en cancerrisk för barn, skriver de och fortsätter:
– Tyvärr har Weleda här valt att prioritera affärsintresset framför omsorgen om barns hälsa.
LÄS MER: Siw Malmkvist drabbad av stroke – berättar om chocken
Samma dag som repliken publicerades – måndagen den 1 september – valde prinsessan Madeleine att lansera sina ifrågasatta produkter i en ny reklamfilm på sitt hudvårdsvarumärkes Instagram-konto.
I klippet, riktat till konsumenter i Tyskland och Schweiz, talar Madeleine direkt in i kameran:
– Jag är Madeleine, en mamma och co-founder av MinLen. Barns hud är känslig och förtjänar den bästa omvårdnaden. Som en mamma vet jag hur viktigt det är att hitta produkter som du verkligen kan lita på för de unga när de växer, säger prinsessan och fortsätter:
– Att utveckla dessa produkter med Weleda, en pionjär i naturlig hudvård, har varit en så meningsfull resa. Jag är verkligen exalterad att vi nu kan dela den här linjen med familjer i Tyskland och Schweiz.
LÄS MER: Nya bilderna på Sofia stoppas av hovet – döljer allt!
Tajmingen kan upplevas som både olämplig och olycklig. Det kan till och med uppfattas som ett fräckt utspel av en svensk kunglighet.
Att samma dag som hård kritik publiceras, sjösätta en reklamfilm riskerar att uppfattas som trotsigt – nästan som en markering mot forskarvärlden.
Det kan i sin tur spä på konflikten och hålla liv i debatten längre än nödvändigt.
LÄS MER: Chris O’Neills märkliga avslöjande om mamma Eva: ”Småkrämpor!”
För kungahuset innebär situationen en känslig balansgång.
Madeleine framstår alltmer som en självständig affärskvinna, men hennes val påverkar också det gemensamma varumärket för hela familjen.
När drottning Silvia, 81, och kronprinsessan Victoria, 48, fokuserar på välgörenhet och FN-arbete sticker Madeleines kommersiella engagemang ut i kontrast.
LÄS MER: Trista beskedet till drottning Silvia – hela tillvaron hotad
Prinsessan Madeleines ställningstagande är tydligt – hon väljer att fortsätta sitt samarbete med Weleda trots tungt vägande kritik från ansedda experter.
– Vi visste att det skulle väcka debatt, jag var förberedd. Men jag blev ändå chockad över mängden kritik som riktades mot mig, säger hon i en intervju med Dagens Industri och fortsätter att vifta bort professorernas kritik:
– Kritiken mot Weleda på den punkten från svensk press har inte förekommit internationellt. Det är intressant att notera, eller hur? Den var ogrundad, missriktad och bemöttes väldigt bra av Tinas (Weledas vd, reds. anm.) svar till DN.
LÄS MER: Unika bilderna från Victorias härliga semester med Daniel
Men Madeleines val är riskabelt.
När högst respekterade professorer varnar för att företaget sätter affärsintressen före barns hälsa blir varje reklamfilm och varje uttalande en potentiell symbolfråga för monarkin.
I och med filmen kan det lätt uppfattas som att prinsessan tar ställning för produkter som den vetenskapliga världen avfärdar.
I en tid när kungahuset är beroende av allmänhetens förtroende riskerar därför Madeleines affärssatsning bli en allvarlig belastning.
Hennes engagemang med Weleda har redan naggat både hennes kungliga varumärke och monarkin i kanten.
Frågan är hur länge det kommer fortsätta?
LÄS MER:
Så lyxigt bor Madeleine och Chris – allt om exklusiva
våningen
LÄS MER:
Victorias fina stöd till Mette-Marit under
Marius-skandalen
LÄS MER:
Prins Daniel i tårar efter Victorias besked – ingen
återvändo
