Drottning Margrethe räddade barnbarnet från en nakenchock.
Prins Nikolai fick ett tufft uppdrag.
Modellprinsen lyckades dock slingra sig ur det hela tack vare sin berömda farmor.
[/caption]
Prins Nikolai, 22, är numera en mycket framgångsrik modell och han har blivit modellprinsen med hela Danmark. Ibland är dock vissa uppdrag svårare än andra och då kommer den kungliga bakgrunden väl till pass.
[/caption]
Det var i samband med att prins Nikolai var i Singapore för att spela in en reklamfilm för det berömda och superklassiska hotellet Raffles som han fick en speciell förfrågan.
LÄS MER: Charlènes oväntade comeback efter sjukdomen
Regissören ville att kungligheten skulle vara naken när han klev ner i ett badkar. Den unge kungligheten var allt annat än sugen på att bli filmad i bara mässingen.
Prins Nikolai lyckades dock slingra sig ur den känsliga frågan. Han skyllde på farmor drottning Margrethe, 81, – det skulle inte passa sig.
Det var stjärnregissören Peter Greenaway, 79, som spelade in reklamfilmen. Han är bland annat känd för den ikoniska filmen ”Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare”.
LÄS MER: Hertiginnan Kates märkliga smeknamn avslöjat
Raffles Hotell berättar själva om händelsen och hur prins Nikolai lyckades klara sig ur nakenknipan.
– Han ombads av regissören Peter Greenaway att ta av sig kläderna och agera naken. Men inte helt överraskande påpekade prins Nikolai att hans farmor inte skulle tycka lika mycket om filmen om han gjorde det, skriver hotellkedjan på sin hemsida, rapporterar Kvällsposten.
LÄS MER: Meghans fräcka samtal till andra kvinnor avslöjade
Prins Nikolai fick ha en sidenpyjamas på sig från det exklusiva italienska modemärket Prada när han kryper ner i badet. Dessutom bar han pyjamas och använde en mobiltelefon i duschen.
Raffles Hotel är bland annat känt för att den berömda drinken Singapore Sling uppfanns där. Hotellet byggdes 1887 och är det mest berömda hotellet i Asien, det är ett mycket vackert hotell i klassisk kolonialstil.
LÄS MER: Chocken: Drottning Silvia kan flytta från Drottningholms slott
Prins Nikolai var inte den enda kungligheten i den extremt påkostade reklamfilmen. Prinsessan Maria Olympia av Grekland, 25, maharadjan Padmanabh Singh, 21, och grevinnan Catharina von Habsburg, 49, medverkade också.
LÄS MER: Prins Andrews hårda attack mot våldtäktsoffret
För prins Nikolai rådde aldrig någon tvekan om att han skulle vara med i filmen.
– Jag tycker det är viktigt att omfamna traditioner och samtidigt blåsa liv i historien. Som en del av en yngre generation är jag begeistrad över att få jobba med ett varumärke som har en så lång historia samtidigt som jag kan sätta min prägel på det, säger han till Her og Nu.
Här kan du se den omtalade reklamfilmen med prins Nikolai.
LÄS MER: Kungens sexdrift bromsades med kvinnligt hormon
LÄS MER: Victoria berättar om sin okända sjukdom
LÄS MER: Kung Haralds hemliga erkännande – efter 40 år