Avslöjat: Kungen indragen i Madeleines PR-jippo på stan

Kungen dras in i prinsessan Madeleines kritiserade hudvårdssatsning.
Trots hovets löften om att hennes titel inte skulle användas i reklamsyfte marknadsförs produkterna öppet med kunglig glans.
Nu avslöjas även att kungahusets säkerhetsavdelning är inblandad i PR-jippot kring Madeleines skandalkrämer.  

[/caption]

Av: Jennifer Erixon | Bilder: TT | Publicerad: 2025-09-11

Prinsessan Madeleines, 43, hudvårdssatsning MinLen har kantats av hård kritik sedan dag ett.

[/caption]

Samarbetet med det kontroversiella bolaget Weleda presenterades som ett ”hjärteprojekt” för småbarnsföräldrar – men möttes omedelbart av anklagelser om att sessan blandar ihop sin kungliga roll med kommersiella intressen.

LÄS MER: Prins Daniel byter bostad – flyttar ut från hemmet direkt

Avslöjat: Kungen indragen i Madeleines PR-jippo på stan
Prinsessan Madeleine och maken Chris O’Neill får skarp kritik för sina skandalkrämer. Bild: Jessica Gow/TT

Kritiken mot projektet har framför allt handlat om tre saker.

För det första: hovet meddelade på sin hemsida att prinsessans kungliga titel inte skulle användas i marknadsföringen, men i praktiken syns ändå ”Prinsessan Madeleine” flitigt i kampanjer och pressmaterial.

Det menar många skadar anseendet av kungahuset, som kommunicerat direkta osanningar till svenska folket.

För det andra: genom att associera varumärket med en kunglighet uppfattas det som att hela kungahuset indirekt legitimerar och lånar ut sin glans till en hudvårdsserie, vilket väcker frågor om monarkins trovärdighet.

För det tredje: Weleda har bland annat i Dagens Nyheter anklagats för att syssla med ”kvacksalveri” då deras produkterna inte har något vetenskapligt stöd.

Skarp riktas kritik även mot Madeleines kräm för spädbarn, där professor Agnes Wold, 70, varnar att prinsessans produkt är oseriös.

LÄS MER: Misstankarna om Carl Philip och barnflickorna – allt bekräftas

Avslöjat: Kungen indragen i Madeleines PR-jippo på stan
Agnes Wold, svensk läkare och professor, varnar för prinsessan Madeleines produkter. Bild: Adam Ihse/TT




Sammantaget har detta skapat bilden av ett Madeleine-projekt som både utnyttjar det kungliga kapitalet och riskerar att ge föräldrar missvisande signaler om barns behov.

Professor Wold underströk bland annat att påståenden om ”100 procent naturligt” snarare kan vilseleda än lugna oroliga föräldrar.

– Jag skulle inte använda den ens om det var gratis, sa den rikskända läkaren i Expressen.

I sociala medier har kritiken varit lika skoningslös.

Där anklagas Madeleine för att agera mer som influencer än prinsessa, och för att missbruka sin kungliga titel och ställning för att tjäna pengar.

LÄS MER: Victoria och Daniel lever separat – ett gemensamt beslut

Avslöjat: Kungen indragen i Madeleines PR-jippo på stan
Prinsessan Madeleine och Chris O’Neill viftar undan kritiken från både läkare och professorer. Bild: Jessica Gow/TT

Trots detta står Madeleine fast vid sitt projekt som hon och maken Chris O’Neill, 51, hoppas tjäna storkovan på.

På lördag, den 13 september, dyker hon upp vid Lykos butik på Drottninggatan i Stockholm för att delta i den officiella lanseringen i Sverige.

Och nu avslöjas att även kungen, 79, dras in i pr-jippot, eftersom kungahusets säkerhetsavdelning är inkopplad inför arrangemanget.

När Breakit frågar Lyko hur bolaget garanterar säkerheten i butiken på lördagen får de svaret att det “finns en plan med hovets säkerhetsavdelning”.

LÄS MER: Drottning Silvias bakslag efter ingreppet – misstankarna bekräftas

Avslöjat: Kungen indragen i Madeleines PR-jippo på stan
Nu dras även kungen in i skandalen kring Madeleines kritiserade krämer. Hovets säkerhetsavdelning är inblandad. Bild: Claudio Bresciani/TT

Att hovets säkerhetspersonal är involverade visar hur omöjligt det är att dra en skarp gräns mellan det privata och det kungliga.

Även om hovet hävdar att det handlar om ett privat projekt, blir det nu svårt att förneka att institutionen är inblandad när prinsessan ska kränga sina krämer i en butik på Drottninggatan.

Madeleine själv har försvarat sig och samarbetet i en reklamliknande artikel publicerad i Dagens Industri:

– Vi visste att det skulle väcka debatt, jag var förberedd på det. Men jag blev ändå chockad över att det blev så mycket kritik, och mängden kritik som riktades mot mig. Jag tyckte det var förvånande att jag som kvinna och mamma nu tar steget in i entreprenörsvärlden inte sågs mer positivt. Min avsikt när jag lade ut informationen på Instagram var främst att berätta om samarbetet med Weleda, inte göra reklam, sa prinsessan i intervjun.

LÄS MER: Prinsessan Madeleine lämnar Chris mitt i familjedramat – tar farväl!

Avslöjat: Kungen indragen i Madeleines PR-jippo på stan
Hur långt får en kunglighet gå? Madeleine ska närvara vid ett PR-jippo i en butik på Drottninggatan. Bild: Magnus Lejhall/TT

På Lyko, där Madeleine alltså ska sälja sina skandalkrämer, är man positiva.

– Vår personal har sedan öppningen en stor erfarenhet av att hantera mycket besökare så vi känner oss trygga med att alla besökare kommer få en bra upplevelse, skriver kommunikationschefen Tom Thörnblom till Breakit.

– MinLen har lyckats att skapa stort intresse, inte minst från media så det ska bli roligt att se vilket mottagande produkterna får av konsumenterna, fortsätter han.

LÄS MER: Stora oron för Sofias liv med Carl Philip – hålls isolerad i hemmet

Avslöjat: Kungen indragen i Madeleines PR-jippo på stan
Prinsessan Madeleine verkar göra allt för att tjäna kosing på produkter som döms ut av läkare och forskare. Bild: Jessica Gow/TT

Lanseringen av Madeleines krämer har blivit mer än en hudvårdsfråga – den har utvecklats till en allvarlig kris för kungahuset.

När kritiken från läkare, forskare och andra experter staplas på varandra blir det svårt att värja sig.

Att kungen nu också dras in i en kommersiell lanseringen förstärker bilden av ett kungahus som inte förmår hålla isär plikten från det privata.

Förtroendet för Madeleine som person står redan på spel, men i förlängningen kan även hela monarkin skadas.

Att inte tala sanning kan nämligen bli en dyrköpt erfarenhet – det har historien åtskilliga gånger visat.

LÄS MER: Prins Daniel i tårar efter Victorias besked – ingen återvändo
LÄS MER: Så lyxigt bor Madeleine och Chris – allt om exklusiva våningen
LÄS MER: Sanningen om Silvias okända peruker – hovet tiger om håret

[/caption]


Senaste nyheter

Mer om Kungafamiljen