
Prinsessan Madeleine är i blåsväder igen.
Hennes kritiserade samarbete med Weleda vägrar släppa taget.
Nu jämförs hon med Meghan Markle av DN:s ledarskribent Susanne
Nyström.
[/caption]
Prinsessan Madeleine, 43, skapar på nytt rubriker.
[/caption]
Hennes kontroversiella samarbete med hudvårdsmärket Weleda har väckt hård kritik – och det stormar mer än någonsin kring kungligheten.
LÄS MER: Mette-Marits nya mardröm – kronprins Haakon utpekad i jätteskandal
Vad som först framställdes som en oskyldigt skönhetsprojekt har snabbt förvandlats till en diskussion om etik, pengar och kunglig trovärdighet.
Kritiken handlar inte bara om samarbetet i sig. Det stora irritationsmomentet är att Madeleines prinsesstitel gång på gång dykt upp i marknadsföringen – trots tydliga försäkringar från både hovet och prinsessan själv om att så inte skulle ske.
Att titeln ändå används i pressutskick och kampanjer har fått många att tala om ett rent förtroendebrott.
LÄS MER: Kungen rasande efter kyssbilden – prins Daniel avslöjad på krogen
Kritiker menar att prinsessan Madeleine både vill äta kakan och ha den kvar: vara kunglig när det gynnar, men samtidigt casha in som entreprenör.
Och nu sågas hon offentligt på nytt.
Det är DN:s ledarskribent Susanne Nyström som levererar en vass text där hon jämför Madeleine med Meghan Markle, 43, – drottningen av kungliga PR-kupper.
LÄS MER: Misstankarna om Carl Philip och barnflickorna – allt bekräftas
Prins Harry, 41, och Meghan Markle vill också tjäna pengar med hjälp av sitt kungliga kändisskap.
– Hertiginnan och hertigen av Sussex surfar vidare på den lönsamma kungliga vågen, trots att de sågat hela institutionen offentligt. Mumma för medieföretagen och Meghans och Harrys bankkonton. Men självklart undrar skattebetalarna varför de ska fortsätta finansiera monarkin, när småkronorna inte använder den kungliga glansen för att berika kungariket – utan sig själva, skriver Nyström – som ser likheter med prinsessan Madeleine.
Ledarskribenten menar att det i dag är nästintill omöjligt att skilja på den Madeleine som glatt klipper band vid välgörenhetsevent – och den Madeleine som poserar på Instagram bland sina krämburkar.
– Sammanblandningen innebär att hon kan ha stor nytta av sin börd i sammanhanget – och bara misstanken att hon tjänar pengar på sina blåblodiga familjeband är illa nog, konstaterar Nyström.
LÄS MER: Skrällen: Då tar Victoria över tronen efter kungen
Det här är inte första gången kungligheter hamnar i liknande blåsväder.
I Norge har prinsessan Märtha Louise, 53, lovat att inte utnyttja sin kungliga status i kommersiella sammanhang – men ändå figurerar hon tillsammans med maken Durek Verrett, 50, i en uppmärksammad Netflix-dokumentär, som till stora delar handlar om kungafamiljen.
Susanne Nyström menar att prinsessornas agerande i både Sverige och Norge är oroväckande.
Till slut slår rollerna i varandra – och då riskerar hela monarkin att framstå som en kuliss för privata affärer.
– Bråket visar hur svårt, för att inte säga omöjligt, där är att vara prinsessa ena dagen och entreprenör den andra. Därför gör det kungabarn som verkligen vill stå på egna ben bäst i att avsäga sig sin kungliga titel på heltid – inte bara när det passar – och skaffa sig ett riktigt jobb, skriver ledarskribenten.
LÄS MER:
Madeleines megafiasko mitt i Stockholm – se bilderna
här!
LÄS MER:
Hovets besked: Carl Philip lämnar Villa Solbacken – utan
Sofia
LÄS MER:
Misstankarna om Silvia stämmer – nya bilderna avslöjar
allt
