
Prinsessan Madeleine gör allt för att hålla sig undan
det kungliga rampljuset.
När hon plötsligt klev fram som entreprenör small det till
direkt – och kritiken lät inte vänta på sig.
Nu slår prinsessan tillbaka: ”Jag blev
chockad!”
[/caption]
Prinsessan Madeleine, 43, har alltid varit den mest anonyma medlemmen i kungafamiljen.
[/caption]
Hon har konsekvent valt ett liv i skymundan, långt borta från de kungliga strålkastarna i Stockholm.
LÄS MER: Kungen rasande efter kyssbilden – prins Daniel avslöjad på krogen
Tillsammans med maken Chris O’Neill, 51, och barnen har hon länge levt ett extravagant och behagligt liv i utlandet. Under åren har Madeleine gång på gång visat sin ovilja att stå i centrum.
Det är också detta som ofta har gett bränsle till kritiken – att hon åtnjuter alla fördelar av att vara prinsessa, men sällan visar sig i de sammanhang där hennes närvaro hade förväntats.
Trots sitt kungliga arv har Madeleine gjort klart att hon inte vill vara en del av det dagliga hovlivet.
Men bilden av den tillbakadragna prinsessan skulle snart förändras.
För när affärsprojektet MinLen såg dagens ljus stod Madeleine plötsligt längst fram i rampljuset.
LÄS MER: Nya bilderna på Sofia stoppas av hovet – döljer allt!
Lanseringen av hudvårdsmärket MinLen kom som en överraskning för många.
Den lågmälda prinsessan tog då en helt ny roll som entreprenör – och gjorde det med pondus.
Under lanseringen i Düsseldorf visade hon sig självsäkert på röda mattan och presenterade satsningen för både press och samarbetspartners.
Plötsligt hade Madeleine inga problem med att sola sig i fotografernas blixtar – och leende posera på åtskilliga bilder med maken.
Den nya rollen som affärskvinna gav henne en synlighet vi sällan sett tidigare, och projektet fick stor uppmärksamhet i internationella medier.
LÄS MER: Victoria och Daniel lever separat – ett gemensamt beslut
Men succén kantades snart av stormiga rubriker.
När Madeleine presenterade sin nya hudvårdssatsning tillsammans med antroposofmärket Weleda kom kritiken som ett brev på posten.
Samarbetet med hudvårdsgiganten blev startskottet för en intensiv kritikvåg – och prinsessan hamnade i ett mediedrev.
I en intervju med Dagens industri berättar prinsessan att hon ”blev chockad”.
– Vi visste att det skulle väcka debatt, jag var förberedd på det. Men jag blev ändå chockad över att det blev så mycket kritik, och mängden kritik som riktades mot mig, säger hon.
LÄS MER: Nya beskedet om Silvias sjukdom – stora förändringen
Det var i mars som prinsessan Madeleine med buller och bång berättade om sin nya satsning med Weleda.
Företaget omsätter över 5 miljarder kronor och är startat och ägt av antroposofer.
Enligt Expressen har Weleda har kallats för ”kvacksalvare” av Republikanska föreningen och Vetenskap och folkbildning utgick från att prinsessparet var oinformerade och ”att det planerade samarbetet med Weleda inom kort kommer att avbrytas”.
Flera kritiserade också att prinsessan slog mynt av sin titel och menade att det är olämpligt att hon försöker kränga hudvård till barn.
LÄS MER: Prins Daniel byter bostad – flyttar ut från hemmet direkt
Madeleine ställer sig frågande till kritiken.
– Jag tyckte det var förvånande att jag som kvinna och mamma nu tar steget in i entreprenörsvärlden inte sågs mer positivt, säger hon i intervjun med DI.
Madeleine menar att det inte är som prinsessa hon lanserar hudvårdsserien utan som privatperson.
Men hur många kan skilja på det ställningstagandet egentligen?
Hon fick idén till sitt märke genom dottern, prinsessan Leonore, 11, och i DI får hon fortsätta göra reklam för sina produkter.
– Jag hade svårt att hitta rätt produkter till mina barn. Det finns många bra babyprodukter, men när de börjar bli större vill de ha något annat. Samtidigt märkte jag, och många andra, den här oroande, växande trenden att barn köper avancerad hudvård som de ser på sociala medier. Men mycket är inte bra för dem, som serum med syror och retinol. Så jag märkte att det fanns en lucka på marknaden.
LÄS MER: Estelles nya look väcker reaktioner – se bilderna!
Det är svårt att inte se dubbelheten i prinsessan Madeleines agerande.
När det handlar om att representera kungahuset lyser hon oftast med sin frånvaro och lämnar ogenerat de tunga uppdragen åt kronprinsessan Victoria, 48, och prins Carl Philip, 46.
När det gäller egna projekt, där både pengar och personlig vinning står på spel, tvekar hon dock inte att stiga fram i rampljuset.
Kritikerna menar att just den kontrasten är problematisk: att prinsessan gärna nyttjar sin titel när det gynnar det privata varumärket, men samtidigt duckar för de kungliga plikterna.
LÄS MER: Kungen plötsligt utskälld – mitt framför drottning Silvia
Hon tar dessutom friskt del av alla de fördelar kungafamiljen har – utan att på samma sätt som de övriga medlemmarna göra sin kungliga plikt.
Madeleines stora lyxvåning i Stockholm renoverades exempelvis för skattepengar på order av kungen, 79. Närmare 12 miljoner kronor gick kalaset på – och trots det behöver prinsessan inte betala en enda krona i hyra.
Och frågan många ställer sig är om svenska folket någonsin kommer acceptera att en kunglighet kan välja bort det ena men samtidigt väljer att casha in privat på det andra.
Om det fick vi dessvärre inte några som helst svar i det ”exklusiva” försvarstalet i DI.
LÄS MER:
Så lyxigt bor Madeleine och Chris – allt om exklusiva
våningen
LÄS MER:
Prinsessan i koma under tre år – tillståndet allt
värre
LÄS MER:
Prins Daniel i tårar efter Victorias besked – ingen
återvändo
