Madeleines megafiasko mitt i Stockholm – se bilderna!

Prinsessan Madeleine skulle fira sin stora lansering – men möttes av kalla handen.
Det omtalade samarbetet med Weleda har redan sågat hennes trovärdighet i bitar – och när krämerna presenterades i Stockholm blev det ett fullskaligt magplask.
Köerna uteblev och kungligheten vägrade tala med media och ställa upp på bilder.

[/caption]

Av: Peter Hansen | Bilder: TT | Publicerad: 2025-09-13

Prinsessan Madeleine, 43, har under året hamnat i ett blåsväder utan dess like.

[/caption]

Hennes kontroversiella samarbete med hudvårdsjätten Weleda har mötts av skarp kritik från forskare, läkare, politiker och debattörer.

LÄS MER: Prins Daniel byter bostad – flyttar ut från hemmet direkt

Madeleines megafiasko mitt i Stockholm – se bilderna!
Prinsessan Madeleine får skarp kritik för sina hudkrämer. Bild: Pontus Lundahl/TT

Kritiken har både riktats mot produkterna i sig – som anses oseriösa och vilseledande – och mot prinsessan själv, som lovade att hon aldrig skulle utnyttja sin kungliga ställning i marknadsföringen.

Hovet försäkrade samma sak. Ändå används både ”prinsessan Madeleine” och ”hennes kungliga höghet” i kampanjen, vilket väckt vrede bland många svenskar.

I centrum står frågan om trovärdighet.

Många menar att både prinsessan och hovet medvetet har gett en bild av att hon agerar som privatperson, men i själva verket utnyttjat det kungliga skimret för att sälja sina hudkrämer.

Det har lett till en lavin av ifrågasättanden – inte bara kring produkterna, utan också kring hur långt en kunglighet får gå i sin kommersiella verksamhet.

LÄS MER: Misstankarna om Carl Philip och barnflickorna – allt bekräftas

Madeleines megafiasko mitt i Stockholm – se bilderna!
Prinsessan Madeleine under lanseringen på Lyko i centrala Stockholm. Bild: Pontus Lundahl/TT




Den svenska lanseringen av hudvårdsmärket skedde under lördagen i Lykos butik på Drottninggatan i Stockholm.

Det var tänkt som en stor PR-succé med ballonger, goodiebags och personal på plats för att guida kunderna.

Men enligt TT uteblev det massiva intresset. Först tio minuter innan butiken öppnade hade en mindre kö bildats, och väl inne i butiken var det långt ifrån någon rusning.

Expressen beskriver lanseringen som ett fiasko och att intresset för Madeleines skönhetsserie var svalt, nästan obefintligt, trots de stora förväntningarna.

Bilder från platsen visar glest med folk och en stämning som inte ens i närheten liknar den hype som ofta omger kändislanseringar i huvudstaden.

LÄS MER: Avslöjat: Hemliga sonen som bor med Silvia på Drottningholms slott

Madeleines megafiasko mitt i Stockholm – se bilderna!
Intresset för prinsessan Madeleines krämer var svalt och lockade få personer. Bild: Pontus Lundahl/TT

Prinsessan själv var på plats i butiken – men gjorde sig otillgänglig för media.

Hon vägrade exempelvis ställa upp på bilder för fotograferna, som istället fick stanna utanför.

Agerandet skapade en märklig och nästan frostig stämning. När huvudpersonen i ett påkostat PR-jippo inte vill synas, blir det svårt att skapa något som liknar succé.

Att Madeleine inte tog tillfället i akt att framträda inför pressen är anmärkningsvärt. Normalt brukar kunglig glans vara ett säkert kort för att dra publik, men i detta fall uteblev både rusningen och tillfället att berätta om produkterna i media.

Resultatet blev en kylig och nästan pinsam kontrast till den storslagna lansering som arrangörerna hade hoppats på.

LÄS MER: Victoria och Daniel lever separat – ett gemensamt beslut

Madeleines megafiasko mitt i Stockholm – se bilderna!
Prinsessan Madeleine vägrade möta media. Bilderna på prinsessan togs istället genom rutan till butiken. Bild: Pontus Lundahl/TT

För Lyko, som satsat hårt på eventet, blev resultatet ett pinsamt PR-nederlag.

Mediernas rapportering om det svaga intresset gör nu att varumärket riskerar att förknippas mer med negativ publicitet än med lyxig hudvård.

Det är en mardröm för varje skönhetskedja, och ett dråpslag för Madeleines försök att etablera sig i branschen.

Kritiker menar dessutom att hela projektet avslöjar en farlig naivitet hos prinsessan.

LÄS MER: Prinsessan Madeleine lämnar Chris mitt i familjekrisen – tar farväl!

Madeleines megafiasko mitt i Stockholm – se bilderna!
Frågan är hur länge Madeleines produkter egentligen kommer finnas på butikshyllorna? Bild: Pontus Lundahl/TT

Föreställningen om att svenskarna blint skulle omfamna hennes produkter, samtidigt som hon cyniskt spelar på sin kungliga status, avslöjar ett häpnadsväckande dåligt omdöme.

I stället för att bygga förtroende är det flera kritiker som nu menar att Madeleine på allvar har skadat både sitt eget och kungahusets anseende.

Det svala mottagandet understryker även en tydlig skepsis – svenska folket verkar inte alls vilja kröna Madeleine till någon ny skönhetsdrottning.

I kombination med hennes brutna löften om titelns användning skapas bilden av en prinsessa som är mer fokuserad på att tjäna pengar än att vara en förtroendeingivande kunglighet.

Frågan är nu om Madeleine kan reparera sitt skamfilade rykte – eller om lördagens megafiasko markerar början på slutet för hennes skandalkrämer.

LÄS MER: Sanningen om Silvias okända peruker – hovet tiger om hovet
LÄS MER: Victorias fest med med tv-profilen på Haga – bjöd på alkohol! 
LÄS MER: Mammalediga Sofia om stora problemen med barnen

[/caption]


Senaste nyheter

Mer om Kungafamiljen